English                                                        Piatok 29.03.2024, 06:44

www.festival-cannes.COM

CANNES INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Medzinárodný filmový festival Cannes

 

Producer on the Move: Katarína Tomková

Dvadsiatku sľubných filmových producentov z rôznych európskych krajín spojila aj tento rok iniciatíva Producers on the Move. Náročný program absolvovali od 17. do 21. mája online. Slovensko v prestížnom výbere zastupovala Katarína Tomková, ktorá je podpísaná pod úspešnými snímkami ako Nina (r. Juraj Lehotský, 2017) či Služobníci (r. Ivan Ostrochovský, 2020).

„Program Producers on the Move sledujem už niekoľko rokov a oceňujem spôsob, ktorým organizátori nielen prepájajú producentov medzi sebou a s medzinárodným audiovizuálnym prostredím, ale propagujú samotnú krajinu a projekty, na ktorých vybraní producenti pracujú,“ hovorí pre Film.sk Katarína Tomková. „Tešila som sa, že sa budem môcť stretnúť s nastupujúcou generáciou úspešných profesionálov a zdieľať s nimi skúsenosti, nápady, situáciu v našich krajinách,“ dodáva Tomková, ktorá sa v oblasti filmovej publicistiky, produkcie a propagácie pohybuje od roku 2004. V roku 2015 založila vlastnú produkčnú spoločnosť kaleidoscope. Medzi snímkami, na ktorých sa podieľala sú aj Hluché dni (r. Pavol Pekarčík, 2019) či Punk je hned! (r. Juraj Šlauka, 2019). Dokončuje snímky Cenzorka (r. Peter Kerekes) a tretí hraný film Juraja Lehotského Potlesk.

Potlesk aj Cenzorka sú oba v postprodukcii, čo je v covidovom roku výzva sama o sebe. Oba filmy mali takisto svoje vlastné výzvy, ktoré sa, myslím, podarilo obom tímom úspešne zdolať,“ odpovedá Tomková na otázku s akými výzvami sa stretla pri realizácii týchto dvoch snímok. „Pri Cenzorke to bola transformácia projektu do hybridu, a koncept filmu, ktorý počítal s nakrúcaním vo väzení a s neherečkami – čo ovplyvnilo spôsob práce režiséra Petra Kerekesa a kameramana Martina Kollara,“ popisuje premenu Cenzorky z dokumentu na snímku, ktorá využíva dokumentárno-fikčné rozprávanie. Tvorcovia počas príprav na nakrúcanie navštívili desiatku väzníc na Ukrajine. Kým pripravovali dokument, väzňom ani personálu nebolo veľmi do reči. Do hraného filmu však už radi prispeli absurdnými príbehmi z tohto prostredia.

Od dokumentu k hranému filmu postupne prešiel aj Juraj Lehotský. Režisér úspešného dokumentu Blind Loves (Slepé lásky, 2008, C.I.C.A.E. Award – MFF Cannes), debutoval v hranom filme snímkov Miracle (Zázrak, 2013), nasledovala Nina (2017), na ktorej už spolupracovala Katarína Tomková a Potlesk je Lehotského tretím hraným filmom. „Výzvou Potlesku bolo určite komplikované nakrúcanie s medzinárodným obsadením, ktoré sa celé konalo v čase pandemických opatrení, a s ktorým sa musel popasovať ako režisér Juraj Lehotský, tak aj producentka Michaela Jelenek, ktorá mala pod palcom výrobu filmu,“ hovorí Tomková o nakrúcaní filmu, v ktorom hlavnú úlohu stvárňuje poľský herec Bartosz Bielenia a účinkujú v ňom aj nemecký herec Sabin Tambrea, slovenská herečka Judit Bárdos či neherec Vojtěch Zdražil.

Iniciatíva Producers on the Move vznikla v roku 2000 a programu, ktorý sa zameriava na propagáciu producentských osobností, rozšírenie siete ich kontaktov a prezentáciu ich projektov, sa odvtedy zúčastnilo takmer 450 producentov z celej Európy. Slovensko zastupovali napríklad Marko Škop, Silvia Panáková, Michal Kollár, Katarína Krnáčová, Marek Urban či Peter Badač. Producentov nominujú členovia organizácie European Film Promotion, ktorá iniciatívu zastrešuje. Slovensko v nej zastupuje Slovenský filmový ústav. Program Producers on the Move je spojený s festivalom v Cannes a filmovým trhom Marché du Film. Už druhý rok sa však konal online. „Vlani to fungovalo veľmi dobre. Považovali sme za dôležité dať účastníkom jasný plán, ktorý by nezávisel od vývoja pandemickej situácie,“ zdôvodnila online podobu iniciatívy Sonja Heinen, výkonná riaditeľka European Film Promotion. „ A ktovie, ak všetko pôjde dobre a mnohí z účastníkov Producers on the Move budú mať možnosť cestovať, možno sa stretneme ešte osobne v júli na festivale v Cannes,“ dodala Sonja Heinen.


publikované: 02.07.2021
aktualizované: 02.07.2021