English                                                        Streda 21.08.2019, 00:34

www.festival-cannes.COM

CANNES INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Medzinárodný filmový festival Cannes

 

ScripTeast: Svetlonoc

ScripTeast je celoročný tréningový program navrhnutý pre skúsených scenáristov zo strednej a východnej Európy. Zameriava sa na vývoj scenára, ako aj celkovú prezentáciu filmového projektu a jeho autorov. Workshop vyvrcholí v Cannes, kde najlepší scenár tiež získa ocenenie Krzysztof Kieślowski Award. V aktuálnom ročníku Slovensko reprezentujú Tereza Nvotová a Barbora Námerová s pripravovaným projektom Svetlonoc.

Scenár: Barbora Námerová
Réžia:   Tereza Nvotová
Produkcia:   BFILM (SK), moloko film (CZ)
     

Šarlota (30) sa po rokoch vracia na starú drevenicu obklopenú iba lesmi a horami. Túži nájsť stratenú rovnováhu v samote, z ktorej ako malá utiekla. Jej návrat je však len ďalším útekom z chorého vzťahu a traumy zo straty nedonoseného dieťaťa.

Miestni veria, že miesto kde drevenica stojí, je prekliate. Svojím príchodom vraj prebudí starú bosorku čo tam žila. Šarlota na bosorky neverí, ale keď sa dozvie, že sa u nej našlo divoké dieťa, začne sa o jej príbeh zaujímať. Mohla to byť jej stratená sestra?

Dedinčania majú strach a hovoria o tom iba v náznakoch. Len miestna podivínka a bylinkárka Mira sa nebojí Šarlote pomôcť skladať postrácané čriepky minulosti. Zbavuje Šarlotu strachu nielen zo samoty na drevenici, ale aj zo seba samej. Učí ju prijímať a počúvať svoje telo v spojení s prírodou. Zbierajú spolu byliny, pozorujú vlky, objavujú mágiu lesa. V dedine si začínajú šepkať, či práve ich zblíženie nemá za následok viaceré nešťastné udalosti a podivné úkazy. Les v sebe skrýva holohlavú bosorku a démonickú bytosť Svetlonoc.

Šarlotine pátranie potvrdí smrť jej sestry a ona ďalej nedokáže niesť svoju vinu. Odhodlá sa skočiť z útesu. Zranená sa prebudí bez parochne zoči-voči Mire, ktorá ju zachránila. Už nemôže mlčať. Prizná, že si od detstva trhá vlasy, aby sa tak potrestala za to, že má na svedomí smrť svojej sestry. Až teraz Mira konečne odhalí svoju pravú identitu. To ona je jej stratená sestra, ktorú takmer zhodila z útesu, nebyť hlasu bosorky, ktorá ju zachránila a nakoniec i vychovala.

Sestry na drevenici začínajú nový život, no v dedine sa tým len kumuluje hystéria. Keď sa stratia dve deti, miestni sú okamžite presvedčení, že ich vzali sestry bosorky. Šarlotu a Mirou brutálne zbijú, zviažu a zapália drevenicu. Aby sa zachránili, Šarlota musí v sebe nájsť novú silu, odpustiť si a vyslobodiť svoju sestru z plameňov. Od teraz už na svojej ceste nebude sama. Vedľa nej, kráča jej sestra Mira.

     
Kontakt: BFILM, Peter Badač, +421 908 882 273, peter@bfilm.sk, www.bfilm.sk
     

Barbora Námerová (*1985)

Barbora vyštudovala scenáristiku a dramaturgiu na pražskej FAMU. Film Špina, podľa jej prvého scenára pre celovečerný hraný film, mal premiéru na MFF Rotterdam. Barbora zaň bola nominovaná na prestížne ocenenie Český lev a Ceny českej filmovej kritiky, kde Špina získala ocenenie Najlepší film. Momentálne finalizuje prípravu scenára druhého celovečerného hraného filmu Svetlonoc. Okrem toho pracuje na scenári k televíznej minisérii Convictions, americko-slovenskej koprodukcii podľa autobiografie z obdobia studenej vojny odohrávajúcej sa v stalinistickom Československu. Barbora je členkou umeleckej a filmovej skupiny Gurufilm.sk, s ktorou ako dramaturgička spolupracovala na krátkom film Retriever (r. Tomáš Klein, Tomáš Merta), prvýkrát uvedeného na MFF Cannes, v sekcii Cinéfondation (2015). Dramaturgicky sa podieľa aj na celovečernom hranom debute Tomáša Kleina, Citlivý človek, podľa úspešnej novely Jáchyma Topola.


Tereza Nvotová (*1988)

Tereza vyštudovala réžiu na pražskej FAMU. Jej celovečerný hraný debut Špina (2017) sa premietal na prestížnych festivaloch po celom svete vrátane MFF Rotterdam, MFF Karlove Vary, MFF Káhira a MFF Santa Barbara. Získal 20 ocenení, čím sa stal jedným z najúspešnejších českých a slovenských filmov roka. Tereza spolupracuje s viacerými vysielacími spoločnosťami, obzvlášť s HBO Europe, ktorá koprodukovala jej celovečerný debut a dva dokumentárne filmy. Dokument Mečiar (2017) sa dostal do širšej nominácie na Európske filmové ceny za rok 2018, mal pozitívne prijatie a otvoril diskusiu o populizme a korupcii v politických kruhoch. Momentálne pracuje na svojom druhom celovečernom hranom filme a na televíznej minisérii Convictions, podľa autobiografie Jo Langera z obdobia studenej vojny.


www.terezanvotova.com


ABSOLVENTI WORKSHOPU za SR:
2015-16: Michal Kollár, Tereza Oľhová (Samko Tále: Kniha o cintoríne)
2014-15: Martin Repka, Agda Bavi Pain (Kerkár)
2012-13: Katarína Uhrová (Retro raj)
2011-12: Michal Kollár, Anna Fifiková (Červený kapitán)
2010-11: Laura Siváková, Biba Bohinská (Mesto Otol)
2009-10: Zuzana Belková (Polystyrén)
2006-07: Zuzana Liová (Dom – Cena Krzysztofa Kiesłowskeho za najlepší scenár, premiéra v sekcii Forum, Berlinale 2011)


publikované: 06.05.2019
aktualizované: 07.05.2019