English                                                        Pondelok 14.10.2019, 10:28

www.festival-cannes.COM

CANNES INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Medzinárodný filmový festival Cannes

 

Interview s Michalom Blaškom & Jakubom Viktorínom

V roku 2017 Michal Blaško (* 1989) predstavil svoj bakalársky film Atlantída, 2003 v prestížnej sekcii Cinéfondation 70. ročníka festivalu v Cannes. Tento rok sa na festival vracia, aby predstavil svoj pripravovaný hraný debut Obeť v L'Atelier, spolu s producentom Jakubom Viktorínom (* 1990). Príbeh Obete je založený na skutočných udalostiach a otvára diskusiu o dôležitých sociálnych témach. Projekt získal medzinárodné uznanie na rôznych koprodukčných trhoch a fórach.

Michal, pred dvoma rokmi súťažil tvoj bakalársky film Atlantída, 2003 v prestížnej sekcii Cinéfondation. Teraz sa na festival vraciaš so svojím pripravovaným celovečerným debutom Obeť do L´Atelier. Čo sa pre teba udialo v tomto čase? Kam si sa posunul?

MB: V júni minulého roka som ukončil štúdium réžie na VŠMU magisterským filmom Pochod, ktorý v mnohom slúžil ako príprava pre Obeť. Výsledný projekt nám ukázal, na čom by sme mohli stavať a na čom, naopak, nie. Už od Atlantídy, 2003 sme totiž boli v spojení s producentom Jakubom Viktorínom a scenáristom Jakubom Medveckým a pomaly, v mojom prípade popri škole, pracovali na tom, aby sme Obeť natočili v roku 2019.

Tvoj pripravovaný celovečerný debut Obeť je inšpirovaný skutočnými udalosťami, tak isto ako tvoj absolventský film Atlantída, 2003. Protagonisti oboch príbehov pochádzajú z Ukrajiny. Sú tieto paralely cielené? Čo ťa tam drží?

MB: Oba filmy spája ešte viac zhodných faktorov, ale ide skutočne o náhodu. Ukrajina sa stáva blízkym partnerom slovenského filmu a je to spôsobené hlavne úspechom Čiary. Aj z toho dôvodu budeme v lete nakrúcať na Ukrajine slovensko-ukrajinský historický seriál Slovania a som presvedčený, že podobných projektov bude v budúcnosti čoraz viac. V Obeti je ukrajinský pôvod hlavných postáv kľúčový a viaže sa ako súčasť minoritnej národnosti na Česko, kde sa celý príbeh odohráva.

Do akej miery necháš producenta zasahovať do kreatívneho procesu?

MB: Jakub nám od prvej fázy písania prejavil plnú dôveru a verí naším úsudkom. Je kľúčové, že keď sa bavíme o Obeti, tak vidíme všetci jeden a ten istý film, preto je komunikácia v rámci celého užšieho štábu veľmi prínosná a posúva film dopredu.

Jakub, po úspešnom debute Ostrým Nožom Tea Kuhna vyvíjaš ďalší debut s Michalom. Oba projekty sa zaoberajú dôležitými spoločenskými témami a sú inšpirované skutočnými udalosťami na Slovensku. Sú tieto paralely cielené?

JV: Je pre mňa dôležité aby okrem toho že námet oslovil mňa ako producenta bol aj dôležitou témou pre režiséra ktorý s ňou dokáže stráviť pracovne niekoľko rokov. Téma ktorou sa zaoberá Obeť je silná na viacerých rovinách, vie veľmi dobre fungovať v rámci hraného filmu a to ma oslovilo. Paralela teda cielená nie je, cielené je hľadanie silných námetov pre filmy.

Podľa čoho si vyberáš projekty?

JV: Dôležitá je sila námetu. Ako môže príbeh či téma fungovať pre potenciálneho diváka. Keďže v našich podmienkach je výroba filmu značne zdĺhavá, je pre mňa dôležité aby mali hlavní autori silnú motiváciu na filme dlhodobo pracovať a dokončiť ho. A teda to isté platí aj pre mňa.

Do akej miery zasahuješ do kreatívneho procesu ako producent?

JV: Nerád by som to nazýval zasahovaním do kreatívneho procesu. Je to skôr o tom, že sa o projekte s režisérom a scenáristom rozprávam. Základom je, aby sme všetci vedeli o čom je film na ktorom robíme a ako ho chceme spraviť. Následne majú autori kreatívnu slobodu, ktorej výsledky priebežne konzultujeme. Ako som spomínal, je to dlhodobý proces, a preto je dôležité priebežne sa uisťovať, či stále všetci robíme na tom istom filme.

S projektom Obeť ste sa zúčastnili niekoľkých koprodukčných trhov a fór, a z mnohých z nich ste si odniesli aj ocenenia. (coco 2018; WEMW 2019 - FLOW Postproduction Award, EAVE Scholarship; Budapest Debut Film Forum – Award for the Most Promising Project). Ako to projektu pomohlo, a aké mátet očakávania od účasti v L'Atelier?

MB: Projekt sa vďaka spomenutým platformám dostal do širšieho povedomia a začal tak rezonovať medzi koprodukčnými spoločnosťami, medzi ktorými sme našli nových partnerov. Vzhľadom na to, že natáčanie bude prebiehať už od polovice októbra, je účasť v Cannes veľmi povzbudzujúca a zároveň nám umožňuje nastaviť si dobrú východiskovú pozíciu pre komunikáciu s distribútormi a sales agentmi. Pre mnoho členov štábu ide o debutový projekt, preto každý úspech v prípravnej fáze bol veľkým prekvapením. Na druhú stranu všetci dúfame a veríme, že výsledný film naplní očakávania a prinesie do slovenského filmu niečo nové.

JV:
Spomenuté fóra nám pomohli pri hľadaní potenciálnych partnerov, tak ako našich ukrajinských koproducentov, tak aj nových potenciálnych partnerov z Nemecka a Francúzska. Od L´Atelier očakávame možnosti konzultácie projektu, stretnutia s potenciálnymi sales agentami a všeobecnú prezentáciu projektu verejnosti, aby sme čo najlepšie pripravili pôdu pre medzinárodné uvedenie filmu.

Súvisiace AIC články:
Obeť v Cinéfondation - L'Atelier


publikované: 06.05.2019
aktualizované: 15.05.2019