English                                                        Streda 24.04.2019, 18:02


Zomrel významný slovenský kameraman Vincent Rosinec

tlačová správa SFÚ (21.03.2011)                         

 

 


V sobotu 19. marca 2011 zomrel významný slovenský kameraman Vincent Rosinec, ktorý počas svojho života stál za kamerou desiatok filmov a spolupracoval s množstvom rovnako významných slovenských režisérov. Už počas svojho života sa stal legendou slovenskej kinematografie.


Vincent Rosinec sa narodil 6. mája 1928 vo Višňovom pri Žiline. Pôvodným povolaním nebol kameraman a skôr než sa postavil za kameru pôsobil od roku 1948 v Štúdiu hraných filmov v Bratislave ako reklamný fotograf. Preto patrí k tým tvorcom za kamerou, ktorí prešli k pohyblivému filmovému obrazu od statickej fotografie. Jeho úplne prvou filmárskou prácou boli fotosky k dokumentárnemu filmu režiséra Vladimíra Bahnu Oceľová cesta v roku 1949. Neskôr si vyskúšal celú hierarchiu kameramanských funkcií a ako asistent kamery pracoval na vyše tridsiatich dokumentárnych filmoch. Jeho učiteľom, najväčším vzorom a v začiatkoch i spolupracovníkom bol Karol Krška, ktorému robil asistenta na Rodnej zemi a neskôr spolupracovali aj na jeho ďalších filmoch.

Prvou samostatnou kameramanskou prácou Vincenta Rosinca bol stredometrážny film Andreja Lettricha Strieborný favorit. Svoje kameramanské schopnosti neskôr preukázal napríklad v Havranej ceste Martina Hollého, Zvonoch pre bosých Stanislava Barabáša, Každý týždeň sedem dní a Drak sa vracia Eduarda Grečnera či v Koncerte pre pozostalých Dušana Trančíka. V druhej polovici 60. rokov spolupracoval prevažne s režisérom Petrom Solanom na filmoch Kým sa skončí táto noc, na jeho televíznych filmoch Sedem svedkov, ...a sekať dobrotu či na ďalšom filme pre kiná Pán si neželal nič. Po tragickej smrti režiséra Vladislava Pavloviča v roku 1974 režijne dokončil jeho hraný film Trofej neznámeho strelca. Za televízne filmy Ring voľný Vladislava Pavloviča a Pustý dvor Martina Ťapáka získal ocenenia za kameru na MTF Zlatá Praha. S režisérom Martinom Ťapákom realizoval aj ďalšie televízne filmy, napríklad Vianočné oblátky, Krutá ľúbosť a Katera, s Vidom Horňákom filmy Mlčanie mora a Román o base. Svoj vzťah k ľudovému umeniu prejavil najmä prostredníctvom televíznych dokumentov, z ktorých niektoré aj režíroval, a to Slovenské kraslice, Najstaršie remeslo, Vyšívaná krása, Komu rastie lipa alebo Stupavský džbánkar národný umelec Ferdiš Kostka. Vincent Rosinec za svoje diela získal niekoľko ocenení, vrátane Igrica a Zlatej kamery v roku 2003 za celoživotný prínos v oblasti filmového umenia. Naposledy mu Slovenská filmová a televízna akadémia udelila v roku 2008 národnú filmovú cenu Slnko v sieti za celoživotný prínos slovenskej kinematografii a v tom istom roku získal aj Cenu predsedu NR SR Pavla Pašku za mimoriadny prínos v oblasti filmu.

V roku 2008 nakrútil o Vincentovi Rosincovi a jeho prínosnej kameramanskej práci pre slovenskú kinematografiu režisér Vlado Balco v koprodukcii so Slovenským filmovým ústavom (SFÚ) dokument pod názvom Medzi 4 – 5,6. Film jeprierezom Rosincovou celoživotnou tvorbou a umeleckými postojmi. Rosinec bol pre režiséra Vlada Balca vždy inšpiráciou ako tvorca i ako človek a napokon bol aj tým, kto stál za kamerou jeho debutu Uhol pohľadu v roku 1984. Zo skúseností, ktoré pri ňom Balco získal, si mnohé dodnes cení. Vinco Rosinec vždy vedel, čo nakrúca a mal svoju predstavu o filme, ktorý vzniká. Dôkladne poznal scenár a aj predstavu režiséra. Dalo by sa povedať, že akosi nenápadne „kontroloval“ režiséra, stál za kamerou a všetko sledoval. Nerušili ho technické problémy kamery, na to mal svojich asistentov – ostriča, švenkra... Vnímal svetlo, výrez kamery, ktorý si určil, a jej pohyb. Ak niečo niekedy dobre nešlo, ak situácia nebola dobre vymyslená, Vinco bol najpodstatnejší pri jej vyriešení. Vedel posúvať veci dopredu, vedel presne a rýchlo pomenovať problém,“ povedal o spolupráci s Vincentom Rosincom režisér Vlado Balco pre mesačník Film.sk krátko po uvedení filmu Medzi 4 – 5,6. Na vznik tohto filmu si spomína tak, že „realizácia bola dosť dramatická, lebo pán Rosinec bol dlhší čas chorý, ale nakoniec sa to všetko zlepšilo. Samotná práca bola najlepšou terapiou pre jeho zdravie. Najdôležitejšie boli pre mňa jeho reakcia a názor na film – prijal ho, páčil sa mu. Povedal: „Čakal som niečo iné, ale páči sa mi to... Prijímam to.“ Ďalšou poklonou bolo pre mňa jeho konštatovanie: „Vlado, to je zázrak, čo si z toho urobil...“ Myslím si, že pri všetkých komplikáciách a útržkovitom nakrúcaní z dôvodu jeho zdravotných problémov si ani nevedel predstaviť nejaký kompaktný výsledok.“

Vincent Rosinec počas svojho života „nasnímal vyše tridsať celovečerných hraných filmov pre kiná a televíziu, 25 televíznych filmov, 15 krátkych filmov rôznych žánrov, šesť z nich o ľudovej kultúre. Naposledy sa objavil pred kamerou v roku 2010 v projekte Slovenské kino, v časti Duch v stroji – muži s kinoaparátom v réžii Roberta Kirchhoffa, venovanom slovenským kameramanom,“ ako uviedol v súvislosti so smutnou správou o úmrtí Vincenta Rosinca predseda Slovenského filmového zväzu Štefan Vraštiak.

Posledná rozlúčka s kameramanom Vincentom Rosincom sa uskutoční v pondelok 28. marca 2011 v bratislavskom Krematóriu. Hodina obradu zatiaľ nie je známa.

 

FILMOGRAFIA

Hrané filmy (kamera)

1950 Boj sa skončí zajtra (réžia - Miroslav Cikán, spolupráca)
1953 Rodná zem (réžia - Josef Mach, asistent kamery - V. Rosinec, František
Trutz)
1955 Rohy (KHF, réžia - František Žáček, asistent kamery)
Štvorylka (réžia - Jozef Medveď, Karol Krška, asistent kamery, V. Rosinec,
Ivan Puťorom)
1956 Previerka lásky (réžia - Jozef Medveď, druhá kamera)
Čert nespí (réžia - Peter Solan, František Žáček, asistent kamery)
1958 Dva barančeky (KHF, réžia - Karol Skřiský, asistent kamery)
V hodine dvanástej (réžia - Andrej Lettrich, druhá kamera)
Statočný zlodej (réžia - Ján Lacko, asistent kamery – V. Rosinec, Jiří Štaud, Ladislav Vinklárek)
1959 Náš školník (KHF, réžia - Dimitrij Plichta)
1960 Strieborný favorit (SHF, réžia - Andrej Lettrich)
Prerušená pieseň (réžia - Nikolaj Konstantinovič Sanišvili, druhá kamera)
1961 Pokorené rieky (réžia - František Žáček)
1962 Havrania cesta (réžia - Martin Hollý)
1963 Ivanov (réžia - Jozef Budský)
1964 Každý týždeň sedem dní (réžia - Eduard Grečner)
Senzi mama (réžia - Vladislav Pavlovič)
1965 Zvony pre bosých (réžia - Stanislav Barabáš)
Kým sa skončí táto noc (réžia - Peter Solan)
Cena ZSDU Vincentovi Rosincovi za kameru (udelená v roku 1966)
1966 Koliesko (SHF, réžia - Dimitrij Plichta)
Igric 1966 v oblasti detského filmu Vincentovi Rosincovi za kameru (udelený v roku 1967)
Jeden deň pre starú paniu (réžia - Martin Hollý)
1967 Drak sa vracia (réžia - Eduard Grečner)
1968 Dialóg 20 40 60 poviedka 40 (réžia - Peter Solan)
1969 Láska neláskavá (réžia - Dimitrij Plichta)
1970 Pán si neželal nič (réžia - Peter Solan)
1973 Deň slnovratu (réžia - Jozef Režucha)
1974 Trofej neznámeho strelca (réžia - Vladislav Pavlovič, Vincent Rosinec, kamera, film režijne dokončil po smrti V. Pavloviča)
Prémie za pozoruhodné umelecké výkony v roku 1973 Vincentovi Rosincovi za kameru a réžiu a Monike Gajdošovej za dramaturgiu (udelené na návrh Slovenskej filmovej tvorby výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1974)
1975 Život na úteku (réžia - Jozef Režucha)
1976 Do posledného dychu (réžia - Jozef Režucha)
Koncert pre pozostalých (réžia - Dušan Trančík)
1978 Krutá ľúbosť (réžia - Martin Ťapák)
Pustý dvor (réžia - Martin Ťapák)
Cena za kameru Vincentovi Rosincovi – 16. medzinárodný televízny festival Zlatá Praha 1979
1980 Hodiny (réžia - Martin Ťapák)
1981 Plavčík a Vratko (réžia - Martin Ťapák)
Prémie za 1. polrok 1982 v kategórii filmová tvorba - hraný film M. Ťapákovi za réžiu a Vincentovi Rosincovi za kameru (udelená výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1982)
1982 Popolvár najväčší na svete (réžia - Martin Ťapák, kamera, V. Rosinec, Stanislav Szomolányi)
Prémia za pozoruhodné výkony za 2. polrok 1982 - Film Vincentovi Rosincovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1983)
1983 Sojky v hlave (réžia - Juraj Lihosit)
Cena Paľa Bielika za filmovú tvorbu roku 1984 Vincentovi Rosincovi (aj za film Uhol pohľadu, r. V. Balco) (udelená ZSDU a výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1985)
1984 Uhol pohľadu (réžia - Vladimír Balco)
Cena Paľa Bielika za filmovú tvorbu roku 1984 Vincentovi Rosincovi (aj za film Sojky v hlave, r. J. Lihosit) (udelená ZSDU a výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1985
1985 Tretí šarkan (réžia - Peter Hledík)
Prémie za pozoruhodné umelecké výkony za 2. polrok 1986 v kategórii filmová tvorba - hraný film P. Hledíkovi za réžiu, Alte Vášovej-Zajacovej za dramaturgiu a Vincentovi Rosincovi za kameru (udelené výborom Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti divadla a filmu pri SLF v roku 1987)
1986 Pasodoble pre troch (réžia - Vladimír Balco, kamera, V. Rosinec, Zoltán
Weigl)
Zakázané uvoľnenie (réžia - Juraj Lihosit)
1987 Hody (réžia - Andrej Lettrich)

 

Televízne filmy (kamera)

1962 Dobrodružstvo so spravodlivosťou (réžia – Vladislav Pavlovič)
1963 Mlčanie mora (réžia - Vido Horňák)
1967 Sedem svedkov (réžia - Peter Solan)
1968 Roman o base (réžia - Vido Horňák)
...a sekať dobrotu (réžia - Peter Solan)
1969 Od štvrtka do zmŕtvychvstania (réžia – Ivan Teren)
Malá anketa (réžia – Peter Solan)
1970 Ring voľný (réžia - Vladislav Pavlovič)
Cena za najlepšiu kameru pre Vincenta Rosinca - 7. medzinárodný televízny festival Praha 1970
1971 Zaprášené histórie 1-9 (réžia - Jozef Zachar)
Čarodejnica (réžia – Eduard Grečner)
1974 Kronika 1-2 (réžia - Ivan Teren)
1975 Ešte sa nevraciam (réžia - Jozef Režucha)
1976 V znamení slnka (DF, réžia - Jozef Šafarka)
1977 Hanča, Janko, Lucia (réžia - Martin Ťapák)
Vianočné oblátky (réžia - Martin Ťapák)
1979 Sochy Jána Kulicha (DF, réžia - Martin Ťapák)
Mišo (réžia - Martin Ťapák)
Uzlíky nádeje (réžia - Martin Ťapák)
1980 Tanečné miniatúry 9 (Hra a práca) (réžia - Martin Ťapák)
1981 Katera (réžia - Martin Ťapák)
Desiaty chlap (réžia – Cyril Valšík)
1986 Modrá zelená zóna (réžia - Cyril Valšík)
1987 Stávka čertom (réžia - Ladislav Halama ml.)
Teraz sa už nehráme (réžia - Cyril Valšík)
1988 Posledné hry (réžia - Cyril Valšík, námet, kamera - V. Rosinec, scenár – V.
Rosinec, C. Valšík)

Dokumentárny film (réžia)

1973 Slovenské kraslice (TV, réžia, kamera – V. Rosinec)
Bronzová harfa – Medzinárodný televízny festival Dublin 1975
1975 Najstaršie remeslo (TV, réžia – V. Rosinec, kamera – V. Rosinec, Jozef
Müller)
1976 Vyšívaná krása (TV, réžia, kamera – V. Rosinec)
1978 Komu rasie lipa (TV, réžia – V. Rosinec)
1981 Stupavskí džbánkár národný umelec Ferdiš Kostka (TV, réžia, kamera – V.
Rosinec)
1985 Ľudové drevené piesty (réžia – V. Rosinec)

Dokumentárny film (kamera)


1954 Chlieb a kvety (réžia – Bedřich Voděrka)
1956 Čo nás najviac zaujíma (réžia – Kazimír Barlík, kamera - V. Rosinec, Karol
Krška)
1957 Janko, mydlo a voda (réžia – Dimitrij Plichta)
1958 Dary tejto zeme (réžia – Otakar Patočka, kamera – V. Rosinec, Otakar
Patočka)
Horské slnko (réžia – Dimitrij Plichta)
1959 Liptovskí garbiari (réžia – Vojtech Andreánsky)
Žiarivky (réžia – Vojtech Andreánsky)
1963 3 x prečo č. 12 (réžia – Dimitrij Plichta, kamera – V. Rosinec, Mikuláš
Ricotti)
1968 Rapsódia v bielom (réžia – Pavel Miškuv, kamera – V. Rosinec, Miloslav
Filip)
1971 Vladimír Mináč (réžia .- Ivan Teren)
1972 Chorea Amore (TV, réžia – Martin Slivka)
Chorea Guernica (TV, réžia – Martin Slivka)
Polomská vzbura (réžia – Igor Dobiš)
1973 Mária Rudavská (TV, réžia – Martin Slivka)
1975 30 rokov slovenského hraného filmu (réžia – Ctibor Kováč)


kontakt: Simona Nôtová-Tušerová, tlačová tajomníčka SFÚ
tel.: +421 2 57 10 15 25, fax: +421 2 52 73 32 14, simona.notovasfu.sk

 

 


publikované: 21.03.2011
aktualizované: 08.04.2011