KINO LUMIERE, Špitálska 4, 811 08 Bratislava




Koyaanisqatsi

Koyaanisqatsi ▪ Godfrey Reggio ▪ 1982 ▪ USA ▪ 86´ ▪ bez slov ▪ MP 12 ▪ ASFK | PROJEKT 100 – 2014



portál navstevnik.sk PREMIETACIE ČASY A REZERVÁCIE 

25.09.2014 7:00


Koyaanisqatsi je prvý film z dokumentárnej trilógie -qatsi, na ktorý nadväzujú Powaqqatsi (1988) a Naqoyqatsi (2002). Zaoberá sa vzťahom človeka a moderných technológií. Ako kameraman sa na ňom podieľal Ron Fricke, ktorý sa neskôr preslávil ako tvorca filmu Baraka. Z formálneho hľadiska bol Koyaanisatsi v čase svojho vzniku revolučný, pretože ide o výsostne hudobno-obrazové dielo bez hovoreného slova. Hudba (P. Glass) je súčasťou scenára i rytmického strihu.

Vybrané ocenenia: MFF São Paulo 1984 – Cena divákov, MFF Varšava 1988 – Cena divákov


 

Koyaanisqatsi je prvý film z dokumentárnej trilógie -qatsi, na ktorý nadväzujú Powaqqatsi (1988) a Naqoyqatsi (2002). Zaoberá sa vzťahom človeka a moderných technológií. Ako kameraman sa na ňom podieľal Ron Fricke, ktorý sa neskôr preslávil ako tvorca filmu Baraka. Z formálneho hľadiska bol Koyaanisatsi v čase svojho vzniku revolučný, pretože ide o výsostne hudobno-obrazové dielo bez hovoreného slova. Hudba je súčasťou scenára i rytmického strihu. Jaskynné maľby z Horseshoe Canyon v Utahu – skupina vysokých nehybných postáv, obrátených k ešte vyššej postave, ktorá má na hlave korunu – otvárajú i uzatvárajú kompozíciu diela, ktoré diváka prevedie svetom tak, ako ho vníma Godfrey Reggio. Majestátne skalné útesy, zdanlivo nehybná púšť, či večná dynamika morí vytvárajú ilúziu prapôvodnej čistoty života, do ktorej vstupuje človek a svojou energiou mení podobu sveta i rytmus plynutia času. Prináša technický pokrok, skvelé vynálezy, ale aj ničivé prostriedky, zamoruje životné prostredie, vedie vojny, zrýchľuje, prepadá sa do anonymity. Prostredníctvom sledu fascinujúcich obrazov bez slov, s minimalistickou hudbou Philipa Glassa komentuje Reggio rozporuplný vzťah človeka a prírody, resp. deštruktívnu silu ľudského pôsobenia na našu planétu. Ide o nadčasové dielo, ktoré aj po tridsiatich rokoch stále presne vypovedá o stave našej civilizácie. Jeho tvorba trvala 9 rokov.

GODFREY REGGIO

Napriek tridsaťročnej kariére v oblasti kinematografie nakrútil Reggio „len“ štyri celovečerné filmy a dve krátkometrážne snímky. Do dejín filmu sa však zapísal nezmazateľne. Narodil sa v roku 1940 v New Orleans. V štrnástich sa pridal k rádu Kresťanských bratov a v prísnej mníšskej výchove zotrval až do veku 28 rokov. Po čase sa rozhodol venovať filmu. Živo sa zaujímal o vzťah človeka a technológií, urbanizmus a životné prostredie. Po debute uviedol v roku 1988 druhý film POWAQQATSI („život v premenách“), v ktorom sa rovnakou formou a opäť s hudbou Philipa Glassa zameral na život v Treťom svete. O rok neskôr režíroval klip Patricia‘s Park nemeckej synth-popovej legendy Alphaville pre videofilm Songlines. Krátky film ANIMA MUNDI, zrejme Reggiov jediný pozitívny film, vznikol na objednávku talianskeho módneho domu Bvlgari pre Svetový fond na ochranu prírody. V roku 2002 zakončil trilógiu snímkou NAQOYQATSI („život ako boj"), ktorá bola zaradená do Projektu 100 - 2003. Po jedenástich rokoch vznikol štvrtý Reggiov celovečerný film VISITORS. Je netypický, čiernobiely, a aj na ňom spolupracoval so svojim dvorným skladateľom Philipom Glassom. Reggio prednáša na vysokých školách v odboroch filozofia a filmová réžia, a je činný vo verejnom živote.


aktualizované: 20.11.2014


Audiovizuálny fondDigitalizáciu Kina Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond, kinosály K1 a K2 v rámci komplexného projektu realizovaného vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky.