KINO LUMIERE, Špitálska 4, 811 08 Bratislava




Vlna vs. breh

Vlna vs. breh ▪ dokument ▪ 2014 ▪ SR/ČR ▪ 88´ ▪ OV (sk) ▪ MP 12


Réžia: Martin Štrba
Scenár: Martin Štrba, Olina Kaufmanová
Kamera: Martin Štrba
Hrajú: účinkujú: Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga, Peter Župník
Distribútor/práva: Barracuda Movie
Premiéra SR: 06.11.2014
Cyklus: filmy

portál navstevnik.sk PREMIETACIE ČASY A REZERVÁCIE 


Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga, Peter Župník. Stretli sa na začiatku 80. rokov ako slovenskí študenti fotografického odboru na pražskej FAMU a do umeleckej fotografie vniesli energiu, hravosť a nespútanú imagináciu, ktorá sa v ich tvorbe spájala najmä s postupmi inscenovanej fotografie. Vytvorili výnimočnú generáciu, ktorú kritici nazvali „Slovenskou novou vlnou“. Ich neprehliadnuteľné dielo dodnes ovplyvňuje vývoj fotografie v Čechách aj na Slovensku. Sú úspešní aj za hranicami, mnohí sa vrátili domov, aby svoje skúsenosti opäť odovzdávali mladej generácii. Martin Štrba vo svojom režijnom debute navštevuje a spovedá priateľov a umeleckých súputníkov, rekonštruujúc atmosféru doby, ktorá dala zrodiť fenoménu Slovenskej novej vlny. Čosi také sa udeje zriedka, o to vzácnejšie je, keď sa v rovnakom čase a na rovnakom mieste sa začne kumulovať a znásobovať tvorivá energia medzi ľuďmi, ktorí zdieľajú podobné hodnoty a pohľad na svet. Vznikol netradičný dokument, ktorý formálne nasleduje invenciu, hravosť, inscenačné a výtvarné postupy fotografickej tvorby svojich aktérov.

„Každá vlna má niekde svoj breh.“

Martin Štrba (1961, Levice) je jedným z najoceňovanejších slovenských kameramanov. V rokoch 1976 – 1980 študoval fotografiu na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Bratislave a odtiaľ prešiel priamo na pražskú FAMU, kde v roku 1985 absolvoval katedru kamery. Najčastejšie spolupracuje so slovenským režisérom Martinom Šulíkom (Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Orbis pictus, Krajinka, Slnečný štát, Kľúč na určovanie trpaslíkov) a s českým režisérom Vladimírom Michálkom (Babí léto, O rodičích a dětech). Za Michálkove filmy Anděl Exit aJe třeba zabít Sekala a za film Agnieszky Holland Hořící keř získal Českého leva.

 


 


aktualizované: 30.12.2015


Audiovizuálny fondDigitalizáciu Kina Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond, kinosály K1 a K2 v rámci komplexného projektu realizovaného vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky.