Journal d'une femme de chambre ▪ historická dráma ▪ 2015 ▪ Francúzsko/Belgicko ▪ 96´ ▪ OV (fran.) + ST (cz) ▪ MP 15
Réžia: Benoît Jacquot Scenár: Benoît Jacquot, Hélène Zimmer Kamera: Romain Winding Hrajú: Léa Seydoux, Vincent Lindon, Clotilde Mollet, Vincent Lacoste, Patrick d'Assumçao, Hervé Pierre Distribútor/práva: Film Europe Premiéra SR: 17.03.2016 Cyklus: filmy
Príbeh ambicióznej a krásnej chyžnej, ktorá na francúzskom vidieku pracuje pre rodinu boháčov.
Ambiciózna a krásna chyžná Célestine prichádza na prelome 19. a 20. storočia pracovať na francúzsky vidiek k zámožnej rodine Lanlairovcov. Musí sa vyrovnať ako so sexuálnymi návrhmi svojho pána, tak i s nevrlou paňou domu, ktorá vládne v domácnosti pevnou rukou. Zároveň je ale fascinovaná Josephom ― tajuplným záhradníkom so sklonmi k antisemitismu. Po Jeanovi Renoirovi a Luisovi Buňuelovi je Benoît Jacquot už tretím režisérom, ktorý zfilmoval slávny román Octava Mirbeaua Denník komornej.
O režisérovi: Scenárista a režisér Benoît Jacquot začínal ako asistent Bernarda Borderieho na jednom z dielov populárnej série o Angelike. V 70. rokoch pracoval pre televíziu, kde okrem iného nakrútil pozoruhodný dokument o Jacquesi Lacanovi. Spolupracoval s Margeurite Durasovou na filmoch Nathalie Granger (1972) a India Song (1975), avšak väčšiu pozornosť na seba upútal až filmom Deti z prístenku z roku 1977. Medzi ďalšie výrazné tituly tvorcu, ktorý sa pri práci s hercami inšpiroval metódami a myšlienkami Roberta Bressona, patrí film Krídla holubice s Isabelle Huppert (1981), Osamelé dievča s Virginiou Ledoyen (1995) alebo eskapistický film Villa Amalia, ktorý bol pred sedmymi rokmi uvedený v hlavnej súťaži festivalu v Karlových Varoch. Benoît Jacquot je taktiež režisérom romantickej drámy Tri srdcia, ktorá otvárala prehliadku Creme de la creme 2015.
Ocenenia: Nominácia na Zlatého medveďa, Berlinale 2015
Napísali o filme:
„Denník komornej je krásne nakrútenou adaptáciou, ktorá efektívne sprostredkováva neformálne násilie vidieckeho života, rovnako ako drobné posadnutosti a slabosti buržoázie. Herecké výkony sú bez výnimky vynikajúce, napriek tomu nad ostatných vyniká kľud a tichá povýšenosť Léy Seydoux v hlavnej úlohe.“ (Lucy Popescu, Cinevue)
„Elegantná a atraktívna adaptácia Mirbeauovho románu ―pulzujúca oslava fin de siècle.“ (Mark Wilshin, Dog and Wolf)
Digitalizáciu Kina Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond, kinosály K1 a K2 v rámci komplexného projektu realizovaného vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky.