Zväčšenina
Blow-Up ▪ Michelangelo Antonioni ▪ 1966 ▪ Taliansko/Veľká Británia ▪ 108´ ▪ OV (ang.) + ST (slov. tit.) ▪ MP 15 ▪ Filmotéka | Filmový kabinet PLUS
|
PREMIETACIE ČASY A REZERVÁCIE
30.10.2014 18:00
Po „tetralógii citov“ sa Antonioni vydal do sveta a nakrútil anglofónnu trilógiu, na ktorej počiatku stojí Zväčšenina. Módny fotograf Thomas sa domnieva, že pri fotografovaní v parku zachytil náhodou na film vraždu. Je to však naozaj tak? Thomas síce v parku nájde mŕtvolu, no tá však rýchlo zmizne, rovnako ako negatívy z jeho ateliéru. Film otvára otázku (ne)možnosti spoznať skutočnosť (pravdu) prostredníctvom média filmu. Antonionimu sa, takpovediac mimochodom, darí načrtnúť aj obraz Londýna vo „swingujúcich“ šesťdesiatych rokoch. |
Jedným z najreprezentatívnejších príkladov analýzy vzťahu filmu a skutočnosti je film Michelangela Antonioniho Zväčšenina. Médium filmu dokáže zaznamenať skutočnosť na celuloidový pás, ale je otázkou, nakoľko sa tento záznam blíži skutočnosti. Pri hľadaní hraníc schopnosti reprodukcie sa ukazuje, že dokumentárny záznam, filmový obraz skutočnosti, hoci sa sprvu zdal byť verný a presný, môže v určitom momente zlyhať. Zlyhá tak, že obraz prestane ukazovať niečo a začne ukazovať nič. Čo je toto nič? Médium samo.
aktualizované: 17.09.2014
|