KINO LUMIERE, Špitálska 4, 811 08 Bratislava




Okno do dvora

Rear Window ▪ Thriller ▪ 1954 ▪ USA ▪ 112´ ▪ OV (angl.) + ST (cz) ▪ MP 15


Réžia: Alfred Hitchcock
Scenár: John Michael Hayes
Kamera: Robert Burks
Hrajú: James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter
Distribútor/práva: ASFK
Premiéra SR: 08.10.2015
Cyklus: Projekt 100 - 2015

portál navstevnik.sk PREMIETACIE ČASY A REZERVÁCIE 


Jeden z vrcholov filmovej tvorby Alfreda Hitchcocka je rovnako strhujúcou cestou za odhalením vraždy ako majstrovskou štúdiou voyeurizmu, ktorý s hlavným hrdinom zdieľa každý z fascinovaných divákov. Okno do dvora je predstavením, ktoré nás okom kamery stavia na úroveň jeho protagonistu, Jeffa Jeffriesa, ktorý je po úraze pripútaný na invalidný vozík a z nudy začne pozorovať svojich susedov. Stereotyp, vzrušenie, únava, tanec, túžba… a podivné udalosti, za jedným z okien, ktoré Jeffa spolu s divákmi vrhnú do víru špekulácii a podozrení. Prišlo u Thorwaldovcov k vražde? A stane sa Jeffova netrpezlivá snúbenka nástrojom k jej vyriešeniu?

Alfred Hitchcock (13. 8. 1899 - 29. 4. 1980)

Majster napätia a klasik trileru začínal pri filme v rodnej Británii od piky – ku kariére režiséra sa dostal cez dizajn titulkov, výpravu a funkciu asistenta réžie v roku 1925, a hoci jeho debut Bludisko lásky bol pomerne úspešný, on sám pokladal za svoj skutočne prvý film až Príšerného hosťa (1926). Snímka o domácej, ktorá podozrieva svojho nájomníka, že je Jack Rozparovač, bola založená na vizuálnom rozprávaní, obsahovala niektoré pozoruhodné zvláštne efekty a po prvý raz sa tu objavuje téma, ktorá sa mala u Hitchcocka v ďalších rokoch ešte veľakrát opakovať – téma obyčajného muža chyteného v sieti podivných udalostí a obvineného zo zločinu, ktorý nespáchal. Hitchcock sa tu prvý raz objavil vo vlastnom filme, vtedy preto, lebo mu chýbali ľudia. Neskôr sa tieto jeho nemé miniatúrne vystúpenia stali pravidlom. V roku 1934 vstúpil do medzinárodného povedomia snímkou Muž, ktorý vedel príliš veľa. Úspech tohto a ďalšieho poltucta filmov mu priniesol možnosť odísť do Spojených štátov, ktorú s nadšením prijal. Angažoval ho producent David O. Selznick. Jeho prvým americkým filmom bola adaptácia románu Daphne du Maurier Mŕtva a živá. Film získal Oscara za najlepší film a Hitchcock sám bol nominovaný za réžiu. Režisérova americká kariéra sa v ďalších tridsiatich rokoch vyznačovala pozoruhodnou štylistickou vyrovnanosťou, jej nesporným vrcholom však boli 50. roky, keď v rýchlom slede vytvoril sériu svojich dnes najuznávanejších filmov – Okno do dvora (1954), Muž, ktorý vedel príliš veľa (1955), Vertigo (1958) a Psycho (1960).

Ocenenia

1954: Cena National Board of Review, USA a Ceny NYFCC (Kruhu newyorských filmových kritikov) – najlepšia herečka (G. Kelly), 1955: Oscar – nominácie v kategóriách najlepšia réžia (A. Hitchcock), najlepší scenár (J. M. Hayes), najlepšia kamera (R. Burks), najlepší zvuk (Loren L. Ryder); Cena BAFTA – nominácia v kategórii najlepší film


aktualizované: 29.09.2015


Audiovizuálny fondDigitalizáciu Kina Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond, kinosály K1 a K2 v rámci komplexného projektu realizovaného vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky.