Fight Club ▪ Dráma ▪ 1999 ▪ Nemecko/USA ▪ 139´ ▪ OV (ang.) + ST (cz) ▪ MP 15
Réžia: David Fincher Scenár: Jim Uhls Kamera: Jeff Croneweth Hrajú: Edward Norton, Brad Pitt, Helen Bonham Carter, Meat Loaf Distribútor/práva: ASFK Premiéra SR: 24.09.2015 Cyklus: Projekt 100 - 2015
Filmová ikona konca deväťdesiatych rokov o absolútnej strate hodnôt, anarchistických hlbinách v každom z nás a živote v permanentnom déjà vu konzumnej spoločnosti. Mainstreamový film, ktorý úplne narušil pravidlá mainstreamu ukázal na veľkom plátne šokujúce násilné scény, obnažené pohlavné orgány a inteligentný terorizmus. Komplikovaná dejová skladačka adaptujúca rovnomenný a podobne prevratný román Chucka Palahniuka pracujúci s odvekým motívom dvojníka. Katalógy z IKEA, Meat Loafove poprsie, päste v tme, tučniaci, liposukcia a mydlo. Snímka, ktorý bude za sto rokov vo všetkých učebniciach o dejinách filmu.
David Fincher (1962)
Svoje prvé filmy začal nakrúcať, keď mal osem rokov, na 8 mm kameru, ktorú dostal k narodeninám. Najskôr pracoval vo firme Georgea Lucasa Industrial Light & Magic. Venoval sa televíznym reklamám, v 80. rokoch aj režírovaniu videoklipov. V roku 1992 debutoval celovečerným filmom Votrelec 3, veľmi očakávaným tretím dielom vesmírnej hororovej ságy. Celý projekt mal obrovské problémy ešte predtým, ako sa podeň podpísal Fincher ako režisér (nekonečné hádky so štúdiom 20th Century Fox), a celkovo sa táto prvá veľká príležitosť stala pre Finchera veľkým profesijným aj ľudským sklamaním. Hoci film získal nomináciu na Oscara za najlepšie vizuálne efekty, fanúšikovia boli sklamaní, štúdio Finchera (podľa jeho slov) nenávidelo, a preto sa vrátil k režírovaniu videoklipov – napríklad Love Is Strong pre Rolling Stones. V roku 1995 režíroval svoj prvý hit, neonoirový temný triler Sedem. Jeho celosvetové tržby presiahli 300 miliónov dolárov a Fincher sa etabloval ako majster temných filmových tónov. Odvtedy nakrútil množstvo viac ako úspešných snímok – napríklad Zodiac (2007), Podivuhodný prípad Benjamina Buttona (2008), Sociálna sieť (2010), Muži, ktorí nenávidia ženy (2011) či minulý rok obdivovaný film podľa knižnej predlohy – Stratené dievča (2014).
Ocenenia
Oscar – nominácia v kategórii strih zvukových efektov (Ren Klyce, Richard Hymns), Brit Awards – nominácia v kategórii Najlepší soundtrack
Digitalizáciu Kina Lumière finančne podporil Audiovizuálny fond, kinosály K1 a K2 v rámci komplexného projektu realizovaného vďaka finančnej podpore predsedu vlády Slovenskej republiky.