Metropolis
Metropolis ▪ dráma ▪ 1927 ▪ Nemecko ▪ 118´ ▪ nemý ▪ MP 12
|
Réžia: Fritz Lang
Scenár: Fritz Lang, Thea von Harbou
Kamera: Karl Freund, Gunther Rittau
Hrajú: Brigitte Helm, Alfred Abel, Gustav Frohlich
Distribútor/práva: filmotéka
Premiéra SR:
Cyklus: Od zrodu po Kristove roky
PREMIETACIE ČASY A REZERVÁCIE
23.04.2015 18:00
Film – hmota, „geometria architektúry“ (slovami Lotte H. Eisnerovej) a technicky najnáročnejší film známych ateliérov UFA pred finančným krachom. Herecká kreácia Brigitte Helm poskytuje zložitú dvojrolu v náročných podmienkach nemého filmu. Ako pre väčšinu expresionistických filmov, tak aj pre Metropolis je príznačné technické novátorstvo vrátane revolučných trikov s použitím veľkých zrkadiel nazývaným Schuftanov proces. Metropolis je filmom, ktorým sa nielen fakticky, ale aj symbolicky končí éra filmového expresionizmu. |
Expresionizmus a expresia
Nemecká kinematografia je vplyvom hyperinflácie v období po prvej svetovej vojne silne izolovaná. V krajine paradoxne rastie spotreba (treba minúť peniaze pokiaľ majú hodnotu), prekvitá vývoz a je obmedzený dovoz. Expresionizmus je moderne uchopovaný pomocou pojmu expresia, teda výraz. V snahe dospieť k výrazu sa autori snažia o predvedenie výrazu na pokraji jeho zrozumiteľnosti, formy v stave jej deformácie. Expresionistické snaženie je potom možné interpretovať ako pokus o zachytenie ur-formy, teda energie, z ktorej vzniká každá forma.
aktualizované: 13.04.2015
|